Militair en commercieel transport




Waarom had het Romeinse leger belangstelling voor Nederland?
Het belang lag vooral in de Nederlandse rivieren die de Romeinse provincies Gallia en Germania verbinden met de Noordzee en Britannia.

Vooral de Rijn gold als levensader, als vitale transportbaan voor legertroepen, voedsel, bouwmaterialen en grondstoffen in het noordelijke deel van het Imperium Romanum.

De Hollandse delta werd door de Romeinse machthebbers volledig ingericht om veilig transport en levendige handel mogelijk te maken.

Handelsroutes Zwammerdam.jpg

Drukte op de Rijn
Op de Rijn was het een drukte van belang. Verschillende soorten schepen voeren door elkaar. Snelle galeien, en grote vrachtschepen, maar ook kleinere boomstamkano’s en punters. Van alle scheepstypen hebben archeologen exemplaren ontdekt. 

Haven Forum Hadriani_Kriek.jpg

Classis Germanica
De Rijn werd bewaakt door forten en wachttorens. Op de rivier en zijrivieren voeren snelle galeien van de Nedergemaanse vloot, de Classis Germanica.

Het hoofdkwartier van deze vloot lag in Keulen. In Naaldwijk lag waarschijnlijk een kleiner vlootstation. Van hieruit kon deze marineschepen gemakkelijker de limes in de gaten houden.

Naaldwijk ligt aan het Kanaal van Corbulo, een kanaal dat de Romeinen aanlegden tussen de Rijn en de Maas. Zo hoefden handelsschepen niet over de soms woeste en onvoorspelbare Noordzee.

Mainz Nachbau.jpg

De grote oversteek
Een groot deel van het transport was bedoeld om goederen naar Britannia te vervoeren en grondstoffen vanuit Britannia terug naar het vaste land. De zeehavens hiervoor waren Colijnsplaat en Domburg in het huidige zeeland en mogelijk ook Katwijk-Brittenburg en Valkenburg-De Woerd. Hier werd de lading van de Zwammerdamschepen overgeslagen naar zeewaardige scheepjes en vice versa.

Dergelijke zeeschepen zijn nog maar weinig opgegraven. Het bekendste voorbeeld is het 14 meter lange zeeschip Black Friars 1, dat in de oever van de Thames in London is ontdekt.

Welke lading over Het kanaal is vervoerd weten we van de beroemde Nehalennia-altaren die bij de Colijnsplaat en Domburg uit zee zijn opgehaald: onder andere vissaus, graan en zout vinden hun weg naar de overkant. Steenkool en aardewerk worden juist de andere kant op getransporteerd

Zo wordt duidelijk dat de Rijn en haar Zwammerdamschepen een essentiële schakel vormen in een groot Romeins strategisch handelsnetwerk.

Black Friar zeeschip.jpg

Volg ons op social media:

© 2024 Archeon, SERA Business Design